کسب و کارهمه مطالب

آموزش نحوه انتخاب لوگو خوب و مناسب

 7 ویژگی لوگو مناسب و راهنمایی تخصصی انتخاب علامت تجاری

How to choose a good logo

در اصل لوگو ها برای شناسایی یک کسب و کار و معرفی ویژگی های آن ها بکار میروند. با استفاده از تصاویر، آیکن ها، نشان ها، و یک علامت تجاری می توان نوع کسب و کار را شناخت و به ویژگی های آن پی برد.  هدف اصلی از انتخاب لوگو خوب و مناسب این است که مشتریان با نگاه کردن به آن بتوانند به ویژگی های اصلی شرکت، شغل و یا کار مورد نظر پی ببرد.

امروزه، با وجود این همه لوگو، پیدا کردن نمونه های خوب و عالی کار سختی نیست اما با وجود این همه نمونه وجه تمایز در چیست؟ چه چیز باعث انتخاب یک لوگو مناسب می شود؟ و از همه مهمتر، کمپانی و یا شرکت شما چطور می تواند ویژگی هایش را از طریق لوگو به شکل موثری نشان دهد.

در این مطلب از آموزک به بررسی هفت ویژگی مهم از لوگوها می پردازیم که با بررسی آن ها می توانید راحت تر یک لوگو خوب و مناسب برای کسب و کارتان انتخاب کنید:

1- انتخاب لوگو ساده

طرح لوگوی ساده انتخاب کنید و انتخاب های بیش از حد پیچیده نکنید. 

اگر می خواهید لوگو شما به راحتی قابل تشخیص باشد باید یک طرح ساده انتخاب کنید. به یاد داشته باشید که لوگو خوب باید با یک بار دیدن در ذهن افراد بماند . به گفته شرکت مشهور لوگوبی ” انتخاب یک لوگو پیچیده نه تنها فرایند تکثیر و همه گیری را دشوار می کند، بلکه نمی توانید مخاطبان خود را به خوبی با مفهوم آن درگیر کنید.” درواقع لوگو همانند آسانسوری برای ارتقاء و پیشرفت یک برند عمل می کند و هیچ کس در فاصله بالا و پایین رفتن آسانسور وقت ندارد تمامی فعالیت های یک شرکت را بخواند و بخاطر بسپارد، پس ساده بودن علامت تجاری انتخابی موضوع مهمی است که نباید از یاد برود.

این مطلب رو هم بخونید  نحوه اشتراک گذاری لوکیشن در پیام آیفون و 4 ترفند جالب ios

پس در انتخاب لوگو به این موضوع فکر کنید که بیننده با مشاهده اولیه یک طرح به چه می اندیشد؟ آیا مفهوم مورد نظر شما در یک نگاه قابل تشخیص است یا خیر؟ در تصویر زیر به کمک آموزک چند نمونه از لوگوهای ساده و کاربردی را نمایش خواهیم داد.

انتخاب لوگو ساده

 2- وجه تمایز در انتخاب لوگو مناسب

متفاوت باشید و تنها نقش یک رقیب را ایفا نکنید.

در بازار شلوغ و پر رقابت امروز، ایجاد وجه تمایز کار آسانی نیست در نتیجه با داشتن یک لوگو مشابه و یا نزدیک به رقبا مشتریان نمی توانند به راحتی شما را به خاطر بیاورند. گیج شدن و اشتباه گرفتن لوگو شما با سایر لوگو ها ممکن است به انتخاب رقبایتان منجر شود. در نتیجه هنگام مشاهده و انتخاب لوگو ها طبق راهنمایی آموزک از خودتان بپرسید که آیا این لوگو خاص است؟ آیا به راحتی این لوگو را می توان شناسایی کرد؟ فراموش نکنید که خاص ترین لوگوها می توانند در عین حال ساده باشند.

وجه تمایز در انتخاب لوگو مناسب

3- یک لوگو خوب همه کاره است

لوگو انتخابی شما باید در شرایط مختلف عالی باشد، نشان تجاری که تنها در سایز ها محدود کاربرد دارند انتخاب نکنید.

از ویژگی های انتخاب یک لوگو خوب می توان به قابلیت چاپ آن در سایز ها و مکان های مختلف اشاره کرد. یک لوگو خوب در رسانه ها و برنامه های مختلف همچنان شیک و عالی به چشم میاید و از ارزشش کم نمیشود. به گفته طراحان مِنز ویت پِن “یک طرح گرافیکی باید آنقدری همه کاره باشد که بتوان از آن در رسانه های گوناگون استفاده کرد بدون آنکه مفهومش را از دست بدهد.” یک لوگو خوب باید در وب سایت، سررسید، نامه، پاکت، کارت ویزیت، تبلیغات بنری و بروشور به خوبی نمایش داده می شود و همه کاره است.

این مطلب رو هم بخونید  جواب بازی جدول مدرن ! راه حل همه مرحله های جدول مدرن

پس در انتخاب لوگو از خود بپرسی که، آیا این نشان روی بیلبورد به خوبی روی کاغذ است؟ آیا طرح سیاه و سفید این لوگو به قشنگی طرح رنگی آن خواهد بود؟

یک لوگو خوب همه کاره است

4- لوگو باید مناسب باشد

درباره کسب و کار خود فکر کنید، نیاز به بیش از حد واضح بودن نیست.

یک لوگو تاثیگزار لوگویی مناسب است. برای مثال مک دونالد می توانست از تصویر یک همبرگر در کنار نامش استفاده کند اما این شرکت از حرف M استفاده کرد و آیکنی ایجاد کرد که در عین سادگی و متفاوت بودن، همه کاره است و مناسب نام شرکت بوده در مقایسه با لوگو رقیبش برگر کینگ که نامتقارن است از موفقیت بیشتری برخوردار می باشد.

چگونه یک لوگو مناسب انتخاب کنیم؟

5- هدفگیری لوگو

شناخت مخاطبان کلیدی ترین تلاش برای هر کسب و کاری است. شغل شما از هر دسته بندی که باشد باید مشتریانتان به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. کریستوفر والاس از جشنواره طراحی می گوید: “مهم است که لوگو انتخابی یک شرکت با مخاطبانش صحبت کند.”  برای مثال اگر یک فروشگاه اسباب بازی دارید، صرفا نیاز نیست در لوگو خود از تصویر یک اسباب بازی استفاده کنید. در عوض می توانید از یک رنگبندی یا شکل نوشتاری کودکانه استفاده کنید که در عین حال که کمی کودکانه است برایبچه ها جالب و جذاب باشد. به نمونه پیشنهادی آموزک در زیر نگاه کنید.

چگونه یک لوگو هدفمند انتخاب کنیم؟

6-  لوگو باید بیاد ماندنی باشد

به راحتی فراموش نشوید و تاثیرگزار باشید.

اگرچه ایجاد یک لوگو بیاد ماندنی شاید پیچیده به نظر بیاید اما اینکه لوگو شما در خاطر مشتریان ثبت شود موضوع مهمی است. یک لوگو خوب و مناسب باید به نحوی طراحی و اجرا شود که هرکس با یکبار دیدن آن بتواند آن را برای دیگران توصیف کند. مورد شماره 6 راحت نیست اما یکی از مهمترین ویژگی های یک لوگو خوب است که به همراه خود سایر ویژگی ها رو به همراه دارد.

این مطلب رو هم بخونید  آموزش کامل بازی فال گایز

7- بی انتهایی از ویژگی های بارز یک لوگو مناسب

خیلی بدنبال مد روز نباشید و سعی کنید انتخابتان طی مدت زمان طولانی از رده خارج نشود.

به گفته گرافیست مشهور دیوید آیری ” روند مد همیشه در حال رفت و آمد است و نباید تغییر لوگو شما به صورت مداوم انجام شود. ممکن است لباس هایتان از مد خارج شود و یا دکوراسیون دفترتان را پس از مدتی تغییر دهید اما در مورد هویت نام و نشان تجاری شا، طول عمر عاملی کلیدی است. پس در انتخاب لوگو خوب و مناسب بی زمانی را در نظر بگیرید.

ویژگی های لوگو خوب

نظر و پیشنهاد خود را با ما به اشتراک بگذارید

نظر شما درباره انتخاب لوگو چیست؟ تجربه خود را از طراحی و یا انتخاب یک لوگو مناسب با ما در آموزک به اشتراک بگذارید.

برچسب ها
نمایش بیشتر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته‌های مشابه

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن